Co zrobić jeżeli drukarka nie rozpoznaje nowego tuszu / tonera?

Co zrobić jeżeli drukarka nie rozpoznaje nowego tuszu / tonera?

W 99% przypadków tusze i tonery (nawet zamienniki), które sprzedajemy, działają w drukarce bez żadnych dodatkowych czynności. Wystarczy zdjąć wszystkie zabezpieczenia i włożyć je do urządzenia. Niestety pozostaje ten jeden pechowy procent sytuacji, w którym trzeba będzie pomóc sobie pewnymi trikami. W tym artykule wyjaśniamy, jak można poradzić sobie z problemem niedziałającego tuszu / tonera bez zgłaszania reklamacji.

Drukarka nie rozpoznaje tuszu, wyświetla błąd tuszu, lub wyświetla komunikat "wymień tusz/toner".

W takiej sytuacji pierwszą czynnością, jaką należy wykonać, jest odłączenie drukarki od prądu na około 10-15 sekund, a następnie ponowne jej podłączenie. Zresetuje to stare ustawienia tuszu / tonera w urządzeniu i w bardzo wielu przypadkach rozwiązuje problem.

Jeżeli błąd dalej jest wyświetlany, można również wyjąć tusz / toner z drukarki i przeczyścić elektroniczny chip, który odpowiada za komunikację z urządzeniem. Jeżeli jest on zabrudzony, drukarka może informować o błędzie. Często też pomaga samo wyjęcie i włożenie ponownie tuszu / tonera.

Po zainstalowaniu tuszu / tonera jest słaby wydruk.

Tu sytuacja jest zupełnie inna w przypadku tonerów i tuszy. Każde z nich ma inne objawy i dlatego w tym punkcie będzie takie rozgraniczenie.

  • W przypadku tuszy dużo zależy od tego, jak zbudowana jest Twoja drukarka. Przy rozwiązywaniu problemów ze słabą jakością wydruku, budowę możemy podzielić na dwa rodzaje. Drukarki z wbudowaną głowicą to takie, do których wkłada się małe zbiorniczki z tuszem (np. takie jak tusze brother LC123 czy tusze Canon PGI550 / CLI551), a za nadruk odpowiada mechanizm drukarki. Drukarki bez wbudowanej głowicy to takie, do których wkładamy kartridż zawierający głowicę w sobie.

    • W przypadku tuszy bez głowic najczęściej pojawiającym się problemem jest słaba jakość nadrukowanych kolorów. Tu przyczyną są zazwyczaj zapchane powietrzem, lub zaschniętym tuszem dysze w drukarce. W celu przeczyszczenia dysz należy znaleźć w urządzeniu ustawienie "Czyszczenie głowicy". Czasami czyszczenie trzeba powtórzyć nawet kilka razy, aby urządzenie dobrze przygotowało się do pracy. W ekstremalnych przypadkach, niestety nie obejdzie się bez pomocy serwisu.

    • W przypadku tuszy z głowicami najpierw zalecamy powtórzyć te same czynności, które opisaliśmy w poprzednim podpunkcie. Jeżeli jednak po ich wykonaniu problem nadal występuje, można spróbować przytrzymać kartridż nad gorącą wodą (tak, aby para dostawała się w miejsce, z którego wydobywa się tusz)

  • W przypadku tonerów sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana. Tu tonery dzielą się na te z wbudowanym bębnem drukującym (większość tonerów HP, Canon, Samsung; przykładowo tonery Samsung D111s czy tonery Ricoh SP100 / SP112), oraz z wymiennym bębnem (większość tonerów Brother; np. tonery Brother TN1030 czy tonery Brother TN2320).

    • W tonerach z bębnem, jeżeli nadruk jest słabo widoczny, może być to spowodowane zbrylonym proszkiem. Toner można odpowiednio rozsypać wyjmując go z drukarki a następnie potrząsając dynamicznie. Jeżeli toner zostawia czarny pasek, lub ślad na każdej wydrukowanej stronie to oznacza że bęben jest uszkodzony i taki produkt należy odesłać na reklamację.

    • W tonerach bez bębna za paski, oraz ślady pozostawione na wydruku odpowiada bęben, który jest oddzielną i wymienną częścią drukarki. Wymiana samego bębna jest tak prosta jak wymiana tonera, a same bębny często nie są bardzo drogie. W tych tonerach czasem występuje problem ze słabym wydrukiem, ale wtedy najczęściej wystarczy je wstrząsnąć, tak jak to opisałem w poprzednim punkcie.

Zostaw komentarz